۱5 مهر روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی/ کودکان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنیم/کودکان حلقه ی مفقوده ی مراقبت از محیط زيست

روز پانزدهم مهر، روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که “محیط زیست” را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است . آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  درکشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته‌ی ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می‌شود. 

کانون پرورش فکری کودكان و نوجوانان، مراسم اين هفته را با تكيه بر مسايلي همچون محيط‌زيست، قصه‌گويي، منظومه‌خواني و اجراهاي برنامه‌هاي سرگرم كننده و آموزنده، تدارك مي‌بيند.

عنوانِ روز پانزدهم مهر،" روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی" است و در پوستر طراحی شده توسطِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه‌ي دوستي با طبيعت که نشانگرِ شادابي و نشاط و اولين گامِ ايجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ي آموزش حفاظت از محيط زيست و احترام به همه‌ي زيستمندان است، خودنمايي مي‌کند.

 روز کودک در سطح بین المللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار می‌شود. انتخاب مناسبت‌های خاص در سطح بین المللی، بیانگر اهمیتِ موضوع است. 

تربیتِ کودکان، مهم‌ترين وظيفه و بزرگترين هدفِ جوامعِ بشري است چرا که جهان به دستِ انسان‌ها اداره مي‌شود. انسان از يک سو، خالقِ علم وتکنولوژي‌هاي سودمند و عاملِ  پيشرفت‌‌هاي شگرف و حيرت انگيز است، و از ديگرسو، تمام جنگ‌ها، ويراني‌ها و تخريبِ محيط زيست و جهانِ پيرامون ما، به دست او انجام مي‌شود. 

بنابراين روشن است که حاصلِ تربيتِ درست و به‌هنگام در کودكي، ترسيم تصويري زيبا و چشم نواز از جهاني است كه در اختيارِ انسان‌هاي پرورش يافته باشد. 

 مطالعات و تحقیقاتِ جدید نشان می‌دهد امروزه، روش‌های قدیمی و سنتیِ آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوي نيازِ آموزشي و تربيتيِ قرن بيست و يکم نبوده و نتيجه‌ي مطلوب و مورد نظر که پرورشِ نسلي خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محيط زيستي و برخوردار از فهمِ بوم‌شناختي از جهانِ پيرامون بوده را، به ارمغان نياورده است. 

به استنادِ اين تحقيقات، در برنامه‌ريزي‌ مدارس،ضروري است آموزش‌هاي مستقيم و رسمي، بعد از دوازده سالگي صورت بگيرد و قبل از آن، کودک  بدون دخالت‌هاي مستقيم با طبيعت و فضاي پيرامونش روبرو شده و تسهيلگر، در يافتن پاسخِ پرسش‌ها و درک و دريافت‌هايش، در کنار او باشد.  ارتباط کودك با طبيعت ، درست از همين نقطه و با اين هدف آغاز مي‌شود كه مهارت‌هاي موردِ نياز كودكان، از سال‌هاي نخستينِ زندگي، جوانه زده و به‌تدريج و به‌خوبي رشد كند. 

 از نمونه های موفق این نوع از تعلیم و تربیت، روشی است که به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته می‌شود که درشمارِ موفق‌ترین مدارسِ دنيا،  در تربيتِ گروه سني کودکان هستند. 

تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ی موضوعات اجتماعی،  به‌ویژه در شیوه‌ي برخورد و رفتار با محيط زيست و طبيعت، از سنينِ کودکي و بافراهم آوردنِ شرايطي که عشق و علاقه را به صورت خودانگيخته در آنها ايجاد کند، رخ مي‌دهد.

 ازاين‌رو لازم است با ايجاد هماهنگي ميان آموزش و پرورش، مراکز آموزشي- فرهنگي و آموزش عالي با سازمان حفاظت محيط زيست،  و هم افزايي تمام تلاش‌ها و فعاليت‌ها، بتوانيم نقشِ موثري در تربيتِ نسلي کارآمد وآينده ساز ايفا کنيم.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
سال 1398  سال رونق توليد