جوابیه

جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در پی انتشار خبر روزنامه خبر شمال در پی درج یادداشتی غیرحرفه ای و غیر مستند در روزنامه خبر شمال در تاریخ 11/10/1400 تحت عنوان "آقای استاندار، اقلیم مازندران متولی ندارد" و اشاره به مواردی نظیر بی تفاوتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در قبال مرگ و میر پرندگان مهاجر، مماشات با تخلفات شکار وصید، عدم پیگیری مسئله زباله و اتخاذ رویکرد های غیر مسئولانه در زمینه محیط زیست و ... که همگی مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و همچنین زیر سوال بردن زحمات کارکنان خدوم مجموعه محیط زیست استان مازندران و ساختار قانونی حاکم بر محیط زیست کشور می باشند، موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی به استحضار مردم شریف و علاقه مندان به محیط زیست می رساند:
1- ‌ در خصوص تلفات غیرعادی پرندگان در میانکاله به اطلاع می رساند که بلافاصله پس از بروزاولین نشانه های این پدیده نادر در سال 1398،تیم های عملیاتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تمامی توان به منطقه اعزام و نسبت به انجام اقدامات لازم در این زمینه از جمله پاکسازی منطقه و دفن بهداشتی لاشه ها مطابق شرح وظایف اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران استان مبادرت نموده اند همچنین از سوی دیگر بصورت همزمان مطالعه بر روی علل بروز این پدیده با کمک دستگاههای متولی و ذیربط در ستاد استان در دستور کار قرار گرفت، که با توجه به اعلام بوتولیسم بعنوان دلیل اصلی وقوع این حادثه توسط دامپزشکی کل کشور، برنامه ریزی ها راهبردی و عملیاتی در این زمینه صورت پذیرفت که از آنجمله می توان به انجام مطالعات راهبردی جهت شناسایی عوامل آلاینده ساز خشکی زاد و همچنین تشدید نظارت های پایشی به منظور ایجاد سیستم های تصفیه فاضلاب و بررسی راهکارهای اجرایی ایجاد زمینه های خود پالایی تالاب اشاره نمود که در این خصوص مطالعات انتقال آب از دریا به تالاب میانکاله در حال گذراندن مراحل نهایی خود بوده و احداث کانال جهت هدایت آب به تالاب نیز در برخی قسمتها اجرایی و در بخش هایی بلافاصله پس از تامین اعتبارات لازم از سوی دستگاههای ذیربط اجرایی خواهد شد . ضمناً پایش منطقه نیز بصورت مستمر و جدی در طول سال در حال انجام بوده تا در صورت تکرار چنین واقعه ای اقدامات لازم در سریعترین زمان ممکن صورت پذیرد.از طرفی از سه سال گذشته در ذیل ستاد ملی احیاء تالاب‌های کشور، کارگروه ویژه احیا تالاب میانکاله آغاز به کار نمود که در طی این مدت با انجام مطالعات متعدد ، در نهایت جدول اقدامات مورد نیاز جهت احیا
ء تالاب با برآورد مالی و تعیین دستگاههای موظف و همکار ، تهیه و آماده طرح دراولین جلسه ستاد ملی با ریاست معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی، تصویب و تأمین منابع مالی آن است که به نظر می رسد با تکمیل این اقدامات میتوان به احیاء تالاب میانکاله امیدوار بود.

2- همچنین در برخورد با صیادان و شکارچیان غیر مجاز، علاوه بر تداوم و تشدید پایش‌ها در محیط طبیعی، برخورد قاطع با متخلفین اجرای قانون در مهمترین کانون صید غیر مجاز در شهرستانهای فریدونکنار و محمودآباد برای اولین بار در سال  1396 در دستور کار اداره کل محیط زیست استان قرار گرفت و این در حالی بود که در دهه های متمادی محیط زیست حتی جرأت ورود به منطقه را نداشته است لیکن در این مرحله با جلب همکاری مقامات و دستگاههای استانی و سپس شهرستانی، با تعیین برنامه کاری، هرساله شاهد کاهش چشمگیر روشهای صید بوده‌ایم.به گونه ای که کلیه دامهای هوایی بعنوان ابزار غیر مجاز در منطقه توسط محیط بانان جمع آوری میشود و کرس‌ها بعنوان یکی از روشهای غیر مجاز و غیر گزینشی پرندگان با تعداد صید بالا از 4 عدد در سالهای گذشته به یک عدد در سال های اخیر کاهش پیدا کرد و البته یکی از بزرگترین معضلات منطقه، وجود بازار غیر قانونی عرضه پرندگان فریدونکنار بوده است که طی دهه های گذشته دستگاههای متولی هیچ گونه ورودی به آنجا نداشتند لیکن با پیگیری های مجدانه محیط زیست استان و حمایت همه جانبه دستگاههای متولی استان برای اولین بار در سال گذشته محدودیت ها و چارچوب‌های محدود کننده جدی برای بازار وضع و اعمال شده است. همچنین قابل ذکر است برای اولین بار صدور پروانه شکار در سال جاری ممنوع شده و قرق شکنی که جزئی از اقدامات هنجار شکنانه و غیر قانونی شکار چیان با همکاری مسوولین محلی بوده و در هر مرحله باعث شکار هزاران قطعه پرنده می گردید از 3 سال قبل در استان کاملاًممنوع اعلام و با همکاری سایر دستگاهها، برخورد جدی با قرق شکنان صورت گرفت که این دو اقدام به تنهایی جلوی کشتار و صید هزاران قطعه پرنده را برای اولین بار در 3 سال گذشته گرفته است که اگر چه هنوز تا حالت مطلوب فاصله داشته و عده ای سودجو بعضاً برای تخلف شکار و صید اقدام می نمایند لیکن با گشت های مداوم و تلاش مجدانه محیط بانان و همکاری مردم عزیز استان همچنان برخورد با متخلفین در چارچوب مقررات با قدرت ادامه خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد عنوان مماشات با شکار‌چیان هدفی بجز نگرانی و دلسوزی برای حیات وحش را بدنبال داشته است. لذا شایسته بود بر اساس اصول حرفه ای و بی طرفانه خبرنگاری سوالات ذهنی نویسنده از دستگاه مورد خطاب هم پرسیده می شد تا پس از درج نظر و سوالات و ابهامات نویسنده ، پاسخ های متولی امر نیز درج می گردید که در اینصورت خواننده یادداشت، می توانست به راحتی قضاوت صحیحی از موضوع داشته باشد که با تعجیل آن رسانه در انعکاس یک طرفه به اصطلاح انتقاد از عملکرد ! ( که با خواندن متن برای خواننده رویکرد دوگانه کاملا محرز می باشد ) عملاً ادبیات استفاده شده مصداق بارز نشر اکاذیب و توهین و افترا تلقی و قابل پیگرد قانونی است.
3-در خصوص مدیریت زباله در استان بر اساس ماده 36 آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، وظیفه بررسی، پیگیری و برخورد با تخطی از این قانون برعهده وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می باشد و بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماند در داخل شهرها بر عهده شهرداریها و در محدوده روستاها بر عهده دهیاری ها می باشد، همچنین بر اساس ماده 23 قانون مارالذکر نظارت عالی بر اجرای قانون به محیط زیست واگذار شده است . لیکن  در سالهای اخیر محیط زیست راساً وارد فرآیند برنامه ریزی برای حل مشکلات پسماند های مختلف گردیده است به گونه ای که برای اولین بار با عدم مدیریت صحیح پسماند کشاورزی و آتش زدن کاه و کلش  پس از آموزش و اطلاع رسانی ، برخورد لازم و حتی بعضاً استفاده از ابزار سلبی قانونی صورت گرفت به گونه ای که در سال 1400 شاهد کاهش شدید آتش زدن کاه و کلش در مزارع استان بوده ایم.
  در خصوص پسماندهای عفونی برای اولین بار در 3 شهر استان، مرکز بی خطر سازی زباله های عفونی غیر بیمارستانی احداث و آغاز به کار نموده است و کلیه بیمارستانهای استان به سیستم بی خطر سازی زباله های عفونی مجهز و بروز شده اند.
در حوزه پسماندهای صنعتی ویژه که متاسفانه بسیار خطرناک و بعضاً بدون هرگونه نظارت بوده است در طول چند سال اخیر با برنامه ریزی های انجام شده برای اولین بار سیستم بی خطر سازی پسماند شرکت پارس کروم خزر در روزهای جاری تکمیل شده است  در حالیکه از دهه شصت تا کنون پسماندها را صرفاً در محوطه دپو می کرده اند و کلیه پسماندهای شرکت کشت و صنعت شمال که چند دهه در فضای باز نگهداری می شدند در آذر ماه 1400 کاملاً مدیریت ، پاکسازی و امحاء شده است . در حوزه پسماندهای آبکاری بسیاری از شرکت ها نسبت به انتقال پسماند به مراکز بی خطر سازی در سایر استانها اقدام نمودند و اکنون واحد شناسائی شده ای در این زمینه وجود ندارد.
در حوزه پسماندهای عادی که یکی از بزرگترین مشکلات حوزه پسماند و آلوده کننده زیست بوم استان و آب و خاک محیط های طبیعی می باشد در سالهای اخیر برخی فازهای کارخانجات کمپوست تنکابن ، نور ، بهشهر و ... تکمیل و کارخانه زباله سوز نوشهر به بهره برداری رسیده است و همچنین اولین تصفیه خانه شیرابه در سایت انجبل سی بابل در حال بهره برداری است و بزرگترین مشکل عدم تکمیل کارخانه زباله سوز ساری که مشکلات حقوقی بوده در سال 1400 مرتفع و براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان نیمه اول سال 1401 به بهره برداری خواهد رسید همچنین این اداره کل فراتر از انجام برنامه ریزی و نظارت عالیه ، راساً در اجرای قانون نسبت به طرح 36 مورد شکوائیه بر علیه شهرداران و دهیاران در دستگاه قضائی اقدام نموده است که در 23 مورد آن تا کنون منجر به محکومیت متخلفین شده که با اظهار نظر نویسنده هیچ وجه همخوانی ندارد.

4- در خصوص استفاده از ظرفیت رسانه ای استان، در طول این چند سال بواسطه ارتباط بسیار خوب فی ما بین خبرنگاران محترم و متخصص حوزه محیط زیست در رسانه های رسمی استان با اداره کل محیط زیست و پاسخگویی مداوم این اداره کل به سوالات خبرنگاران و برگزاری چندین جلسه نشست خبری و دعوت از خبرنگاران برای بررسی و انعکاس مشکلات محیط زیست ، هیچ گونه چالش قابل ملاحظه ای وجود ندارد ضمن اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از انتقادات بجا و سازنده خبرنگاران و مطالبه گری های بحق آنها استقبال کرده و در تمامی موارد نسبت به پیگیری خبر های منعکس شده اقدام و پس از بررسی از طریق رسانه ها به اطلاع عموم مردم می رساند.

البته موضوعی در متن بدان اشاره شده است که جای تعجب و تامل دارد و آنهم اینکه بواسطه عدم صدور مجوز برای استقرار صنایع توسط محیط زیست در استان ، بیکاری به بالای 25 تا 30 درصد رسیده است که اگر چه ذکر این آمار بدون اعلام منبع آن خود جای تردید بسیاری دارد لیکن قابل ذکر است که محیط زیست با تطبیق محل استقرار واحد و نوع فعالیت با قوانین و مقررات به استعلامات پاسخ می دهد که بدیهی است اگر نگارنده دغدغه واقعی حفظ محیط طبیعی و زیست بوم حساس استان را دارد باید با مخالفت با فعالیتهای مخرب محیط زیست در استان نیز موافق باشد که این دوگانگی کاملاً در نگارش نویسنده نشان از رویکر غیر منصفانه و جهت دار ایشان دارد . اما برای تشحیذ ذهن خوانندگان محترم به اطلاع می رساند که در 5 سال اخیر برای استقرار بیش از 10 هزار واحد در استان، موافقت اعلام شده است و این یعنی بیش از 92 درصد استعلامات با پاسخ مثبت محیط زیست مواجه شده اند . حال باید پرسید در اینصورت چرا مشکلات بیکاری حل نشده است؟ البته محیط زیست به دور از تاثیر پذیری از جوسازیهائی که بعضاً پس از برخورد قاطع با فعالیت واحد های آلاینده صورت می گیرد به لحاظ رسالت ذاتی خود در حفظ زیست بوم ها و زیست مندان همچنان با فعالیتهای آلاینده و مخرب برخورد خواهد نمود و به هیچ وجه در این زمینه مسامحه ای صورت نخواهد گرفت و در صورت لزوم مسائل با مردم عزیز استان نیز در میان گذاشته خواهد شد.
5- در خصوص مدیریت سواحل بر اساس قانون، حفظ حریم سواحل بر عهده ادارات کل منابع طبیعی می باشد لیکن در خصوص مدیریت کیفی عوامل متاثر از سواحل علیرغم اینکه مجتمع های خدماتی، آموزشی و رفاهی مستقر در سواحل در چندین دهه غفلت دستگاههای مربوطه ، فاضلابهای خود را بدون هرگونه تصفیه مستقیم به دریا می ریختند با برنامه ریزیهای انجام شده و پیگیریهای بعمل آمده در 3 سال اخیر ، برای اولین بار 362 مجتمع مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شدند و تعدادی نیز در حال تکمیل تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.

تا سال 1398 هیچ واحدی برای انتقال و تصفیه سپتاژ های فاضلاب کش های خانگی وجود نداشت اما با پیگیری های مجدانه محیط زیست استان، اولین مرکز در مرداد ماه سال 1398 با سرمایه گذاری بخش خصوصی در تنکابن به بهره برداری رسیده و در بسیاری از شهرها مقدمات قانونی برای تصفیه خانه سپتاژ فراهم شده و بعضاً کارهای اجرایی نیز آغاز گردید .
در خصوص تصفیه فاضلابهای خانگی تا سال 1396 صرفاً 6 شهر در استان دارای تصفیه خانه بودند که فقط 11 درصد فاضلاب های خانگی تصفیه می گردید این در حالی بود که میانگین تصفیه فاضلاب خانگی در کشور بیش از 50 درصد بوده است لیکن با پیگیریهای محیط زیست همکاری اقدامات دستگاههای متولی مانند آبفا در استان برای ایجاد تصفیه خانه و شبکه جمع آوری و توسعه تصفیه خانه های موجود در 11 شهر تامین اعتبار شده که با بهره برداری از این پروژه ها میزان تصفیه فاضلاب خانگی در مازندران به بیش از 50 درصد خواهد رسید.
البته در حوزه زیستگاهها مانند جنگلها و مراتع و سایر حوزه های مرتبط اقدامات متعددی با همکاری دستگاههای ذیربط و برنامه ریزی ، و پیگیر و تلاش مجموعه محیط زیست استان به اجرا در آمده است که در فرصت های بعدی به استحضار عموم مردم عزیز استان خواهد رسید.

در پایان این اداره کل ضمن تکذیب و رد نمودن عنوان بی تفاوتی در انجام مسئولیت های زیست محیطی به اطلاع می رساند که در طول 3 تا 4 سال اخیر، بیشترین تلاشها برای بهبود شاخص های زیست محیطی، تعامل با رسانه ها و تشکل های مردم نهاد  انجام شده که انتظار می رفت تا آن رسانه بجای انعکاس یک طرفه موضوع و متهم نمودن سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیر اقدامات این اداره کل در زمینه های مختلف زیست محیطی می شدند تا با مقایسه اقدامات انجام شده زمینه قضاوت صحیح را برای خوانندگان فراهم می نمودند.

اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست مازندران
14 دی ماه 1400

 
بيشتر
سال1402؛ «مهار تورم ، رشد تولید»